کاربردهای دستگاه حمام التراسونیک چیست

کاربردهای دستگاه حمام التراسونیک چیست

کاربردهای دستگاه حمام التراسونیک چیست : حمام التراسونیک که دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک نیز نامیده می شود. این دستگاه با تولید فرکانس هایی در محدوده های مختلف معمولا بین 20 تا 40 کیلوهرتز، مولکول های مایع را با فشار و نیروی زیادی به حرکت در می آورد. 

 

این عمل کثیفی روی اجسام را حل کرده و به مولکول های محلول تبدیل می کند. اولتراسونیک فقط با آب قابل استفاده است، اما استفاده از یک حلال مناسب برای تمیز کردن اقلام موجود در پاک کننده اولتراسونیک باعث افزایش اثر تمیز کنندگی می شود. تمیز کردن قطعات و اقلام با این دستگاه تقریباً 4 تا 7 دقیقه طول می کشد. 

 

با این حال، برای برخی از اجسام ممکن است به دلیل کثیفی زیاد تا 30 دقیقه طول بکشد.

 

اقلامی که از پاک کننده های اولتراسونیک بر روی آنها استفاده می شود شامل جواهراتی مانند طلا و نقره، لنزها و سایر وسایل نوری، ساعت، ابزار جراحی و دندانپزشکی، انواع وسایلی که نیاز به تمیز کردن دارند مانند سکه، نوک خودکار، چوب گلف، قرقره ماهیگیری، کرکره می باشد. 

 

قطعات اسلحه گرم، انژکتور سوخت خودرو، آلات موسیقی، گرامافون، قطعات ماشین آلات صنعتی و تجهیزات الکترونیکی. پاک کننده های اولتراسونیک عمدتا در کارگاه های جواهرسازی، تعمیرگاه های ساعت و لوازم الکترونیکی و کلینیک های جراحی و دندانپزشکی استفاده می شود.

تاریخچه استفاده از دستگاه حمام التراسونیک

با توجه به دوران استفاده از امواج فراصوت برای تمیز کردن سطوح، مکانیسم های تمیز کردن فراصوت با امواج فراصوت به خوبی شناخته شده است. اولین پاک کننده اولتراسونیک به صورت تجاری در سال 1950 معرفی شد. در حدود سال 1970 به عنوان یک لوازم خانگی نسبتا ارزان استفاده شد. 

 

این دستگاه به ویژه برای تمیز کردن قطعات کوچک و پیچیده که سطوح باریک آنها غیرقابل دسترسی است و سرعت بخشیدن به تمیز کردن سطوح استفاده می شود.

 

پاک کننده اولتراسونیک اینگونه عمل می کند

حمام التراسونیک از حباب های کاویتاسیون استفاده می کند که توسط امواج فشار با فرکانس بالا (صوت) برای تحریک مایع ایجاد می شود. این تحریک نیروهای نسبتاً زیاد و شدیدی را بر روی آلاینده هایی ایجاد می کند که به اجسامی مانند فلزات، پلاستیک، شیشه، لاستیک و سرامیک می چسبند.

 

 این کار همچنین به سوراخ های کوچک، ترک های روی اجسام و ترک های سطح اجسام نفوذ کرده و هرگونه آلودگی را از بین می برد. 

 

هدف از انجام این کار در حمام التراسونیک این است که تمام آثار ناخالصی که در شیارهای باریک و حتی بین ترک ها کاملاً چسبیده یا جاسازی شده اند را از اجسام جامد پاک کند. بسته به نوع آلودگی و قسمت مورد نظر می توان از آب یا سایر حلال ها در حمام التراسونیک استفاده کرد.

 

آلاینده های موجود در اقلام مختلف می تواند شامل گرد و غبار، خاک، روغن، زنگ سطحی، گریس، باکتری ها، جلبک ها، قارچ ها، رسوب آهک، پولیش، اثر انگشت، موم، دوده، روغن لحیم کاری و مواد آزاد کننده کپک باشد. 

 

آنها می توانند بیولوژیکی باشند، مانند خون و غیره. پاک کننده های اولتراسونیک را می توان بر روی انواع اشیاء با اشکال، اندازه ها و ترکیبات مختلف استفاده کرد.

 

یادداشت مهم


هنگام تمیز کردن، هیچ چیز را روی کف دستگاه نگذارید. زیرا این کار از ایجاد حباب در قسمتی از جسم که با حلال تماس پیدا نمی کند جلوگیری می کند و فرآیند پاکسازی به طور کامل انجام نمی شود.

 

ساخت و راه اندازی ماشین لباسشویی

 

برای تمیز کردن جسم مورد نظر باید آن را در حمام التراسونیک قرار داده و سپس محلول مناسب (حلال آبی یا آلی بسته به کاربرد) را داخل محفظه بریزیم. مشکل حل شدن ترکیبات غیر قطبی مانند روغن ها و چربی ها را اضافه کرد.

 

مبدل تولید کننده اولتراسوند در محفظه یا مایع قرار می گیرد. با تغییر اندازه در هماهنگی با نوسان سیگنال الکتریکی در فرکانس اولتراسونیک، امواج اولتراسونیک در مایعات ایجاد می شود. 

 

امواج اولتراسونیک امواج فشرده سازی را در مایع موجود در مخزن ایجاد می کند و باعث جدا شدن مایع می شود. این منجر به ایجاد میلیون ها حباب میکروسکوپی یا سوراخ می شود که خلاء جزئی را ترک می کنند.

 

این حباب ها با انرژی زیادی از بین می روند. زمانی که دما و فشار به ترتیب 5000K و 135MPa باشد. در این شرایط آنقدر کوچک هستند که فقط آلودگی ها و ناخالصی های سطحی را تمیز و پاک می کنند. هر چه فرکانس امواج بیشتر باشد، گره های کمتری بین نقاط کاویتاسیون وجود دارد.

 

این امکان تمیز کردن جزئیات پیچیده‌تر سطحی مانند سوراخ‌های ریز را فراهم می‌کند.

 

مبدل ها معمولاً پیزوالکتریک هستند، اما گاهی اوقات یک مبدل مغناطیسی در حمام التراسونیک استفاده می شود. حمام التراسونیک همچنین برای تمیز کردن در صنعت و در بسیاری از کاربردهای پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شود.

 

محلول های موجود در آب نسبت به سایر محلول های حاوی ترکیبات محلول، توانایی کمتری در حذف آلاینده ها از طریق واکنش شیمیایی دارند. به عنوان مثال، برای قسمت های نازک پوشیده از چربی غلیظ، آب به تنهایی راه حل نیست. تلاش مورد نیاز برای طراحی یک سیستم تصفیه آب موثر برای یک هدف خاص بسیار بیشتر از یک سیستم حلال است.

 

کاربردهای حمام التراسونیک

 

تقریباً می توان گفت که تمام مواد سخت و غیر جاذب (فلزات، پلاستیک و …) که مورد حمله شیمیایی مایع پاک کننده قرار نمی گیرند، برای تمیز کردن با حمام التراسونیک مناسب هستند. مواد ایده آل برای تمیز کردن اولتراسونیک قطعات الکترونیکی کوچک، کابل ها، میله ها، سیم ها و ابزار دقیق و همچنین اشیاء ساخته شده از شیشه، پلاستیک، آلومینیوم یا سرامیک هستند.

 

عقیم سازی در حمام التراسونیک چگونه انجام می شود؟

 

پاک کننده اولتراسونیک اقلام تمیز شده را استریل نمی کند. زیرا پس از تمیز کردن، هاگ ها و ویروس ها روی اجسام باقی می مانند. در موارد پزشکی، عقیم سازی معمولاً به صورت یک مرحله جداگانه پس از قرار دادن در حمام التراسونیک انجام می شود.

 

حمام التراسونیک برای جواهرات و طلا

دستگاه حمام التراسونیک جواهرات و طلا یکی از ابزارهای مهم طلا فروشی، طلاسازی و طلا فروشی ها می باشد. ماشین لباسشویی اولتراسونیک برای بازیابی طلا و جواهرات یا نقره آلوده و کثیف استفاده می شود

کاربردهای دستگاه حمام التراسونیک چیست

ماشین لباسشویی اولتراسونیک صنعتی

 

ماشین لباسشویی یا حمام التراسونیک صنعتی در صنایع مختلف دیگری مانند خودروسازی، صنعت لوازم ورزشی، صنعت چاپ، حمل و نقل، پزشکی، صنعت داروسازی، آبکاری، قطعات هارد دیسک و مهندسی مکانیک و صنایع سلاح استفاده می شود.

 

یکی از کاربردهای مهم آن تمیز کردن قطعات مستعمل موتورهای بنزینی و دیزلی است. بقایای گازوئیل و روغن باقی مانده روی قطعات را می توان به راحتی در ماشین لباسشویی تمیز کرد.

 

 

محدودیت ها هنگام کار با حمام التراسونیک

 

یکی دیگر از کاربردهای حمام التراسونیک در زمینه لحیم کاری تخته های مدار است. این روش باقیمانده شار را از مدارهای لحیم کاری شده حذف می کند. با این حال، برخی از قطعات الکترونیکی، به‌ویژه دستگاه‌های زیر مجموعه (MEM) مانند میکروفون‌ها، شتاب‌سنج‌ها و ژیروسکوپ‌ها ممکن است در معرض خطر آسیب‌دیدگی در اثر لرزش‌های فرکانس بالا که در حین تمیز کردن رخ می‌دهند، یا به طور کلی کار کنند و ناپدید شوند.

 

 

ایمنی هنگام کار با حمام التراسونیک

 

توصیه می شود هنگام کار با حمام التراسونیک از محلول های تمیز کننده قابل اشتعال خودداری کنید. پاک کننده های اولتراسونیک حتی زمانی که بخاری استفاده نمی شود دما را افزایش می دهد.

 

 

زمانی که دستگاه در حال استفاده است، فرو بردن دست در محلول ممکن است به دلیل حرارت زیاد محلول باعث سوختگی شود که ممکن است باعث ناراحتی و تحریک پوستی برای کاربر دستگاه شود.

 

همکاران ما از مجموعه لایت با مشاوره و پشتیبانی در زمینه حمام التراسونیک و خرید وان اولتراسونیک پیزو به شما دوستان عزیز کمک می کنند.

 

 

حمام التراسونیک چیست؟

 

حمام التراسونیک که به آن دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک نیز می گویند از فرکانس هایی در بازه های مختلف معمولا بین 20 تا 40 کیلوهرتز استفاده می کند تا مولکول های مایع را با فشار و نیروی زیاد به حرکت درآورد و کثیفی اشیاء را در مولکول های محلول حل کرده و آنها را تمیز کند.

 

 

حمام التراسونیک کجا استفاده می شود؟

 

برای تمیز کردن قطعات الکترونیکی کوچک، کابل ها، میله ها، سیم ها و ابزار دقیق و همچنین اشیاء ساخته شده از شیشه، پلاستیک، آلومینیوم یا سرامیک.

 

 

کدام اجزا را نباید در حمام التراسونیک شست؟

 

برخی از قطعات الکترونیکی، مانند میکروفون، شتاب سنج و ژیروسکو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.